Rahsia RM10K Sebulan

Saturday, January 16, 2010

Konsep Halal dan Haram

Bertemu kembali. Sebagai usahawan Muslim yang ingin berniaga online dan sentiasa berusaha mencari yang rezeki yang halal dalam kehidupannya, maka pertama-tamanya marilah kita selami apa itu maksud halal. Sila baca selanjutnya.

Maksud Halal:
”Halal berasal daripada kalimah Arab yang bermaksud dibenarkan atau dibolehkan oleh Hukum Syarak. Takrif Halal mengikut Perintah Perihal Dagangan (Penggunaan Perbahasaan “Halal”) 1975 adalah seperti berikut:

Apabila digunakan berhubung dengan makanan dalam apa-apa juga bentuk dalam perjalanan perdagangan atau perniagaan sebagai suatu perihal dagangan atau sebagai sebahagian daripada suatu perihal dagangan yang dipakai bagi makanan itu, perbahasaan-perbahasaan ‘Halal’, ‘Ditanggung Halal’ atau ‘Makanan Islam’ atau apa-apa perbahasaan lain yang menunjukkan atau mungkin difahamkan sebagai menunjukkan bahawa orang-orang Islam adalah dibenarkan oleh agama mereka memakan makanan itu maka perbahasaan itu hendaklah mempunyai erti yang berikut, iaitu makanan yang berhubung dengan perbahasaan atau perbahasaan-perbahasaan itu digunakan:

a) bukanlah terdiri daripada atau mengandungi apa-apa bahagian atau benda dari binatang yang orang Islam dilarang oleh Hukum Syarak memakannya atau yang tidak disembelih mengikut Hukum Syarak;

b) tidaklah mengandungi apa-apa benda yang dihukum sebagai najis mengikut Hukum Syarak;

c) tidak disedia, diproses atau dikilang dengan menggunakan apa-apa alat yang tidak bebas dari benda-benda najis mengikut Hukum Syarak; dan

d) tidaklah dalam masa menyedia, memproses atau menyimpannya itu bersentuhan atau berdekatan dengan apa-apa makanan yang tidak memenuhi kehendak-kehendak perenggan (a), (b) atau (c) atau apa-apa benda yang dihukum sebagai najis mengikut Hukum Syarak”.

~ dipetik dari http://www.halal.gov.my/corporate.php?ID=109&parent_id=91

Agama Islam memerintahkan umatnya mengambil yang halal dan meninggalkan yang haram berdasarkan firman Allah dan sabda Rasulullah s.a.w seperti yang terkandung dalam Surah Al-Baqarah (172) yang bermaksud: "Wahai orang beriman, makanlah makanan halal yang Kami kurniakan kepada kamu".

Hari ini penerimaan terhadap barangan dan perkhidmatan halal semakin meluas di kalangan masyarakat bukan Islam. Ini bermakna pasaran produk halal bukan saja terhad kepada negara Islam dan penduduk Islam. Ini kerana telah berlaku peningkatan kesedaran terhadap produk halal yang sinonim dengan produk yang selamat, berkhasiat, bersih dan suci.

Baru-baru ini Pengarah Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan Pahang, Abu Samah Shabudin, berkata apa yang menyedihkan ialah apabila ramai pengeluar makanan halal datang dari negara bukan Islam.

Justeru, katanya peluang yang meluas untuk pasaran produk halal seharusnya direbut usahawan Muslim dengan permintaan produk halal yang tinggi di seluruh dunia.

Katanya " Kini di Asia Tenggara , Thailand sudah membina nama sebagai pengeluar makanan halal," Ini sesuatu yang memalukan bagi kita umat islam.

Lagi mengaibkan apabila kita umat islam tidak dapat menandingi negara-negara bukan dalam usaha untuk mengeluarkan bekalan daging halal. Sekarang ini "Pengeluar utama daging dunia adalah dari Brazil, Amerika Syarikat, Argentina, Australia, Kanada, China, India dan New Zealand”.

Sedangkan kita semua pun tahu keadaan geografi di Malaysia sangat berpotensi untuk dijadikan pusat penternakan haiwan seperti lembu atau kambing.

Usahawan bukan Islam di negara ini lebih menguasai pengeluaran makanan halal, berbanding usahawan Muslim, ulasnya lagi. "Alhamdulillah bagaimanapun, kita bersyukur kerana masih ada usahawan Muslim yang berusaha untuk berebut peluang menguasai pengeluaran makanan halal".

"Salah satu contoh terbaik ialah syarikat milik penuh Bumiputera Islam dari Kedah, Herba Penawar Al-Wahida (HPA) yang terkenal dengan pelbagai produk harian yang halal".

Sebagai umat islam mahu tidak mahu kita mesti memikirkan mengenai isu ini, apa yang membimbangkan ialah kesan kepada diri dan kerukunan bangsa kita pada masa akan datang. Kita semua maklum pemakanan halal mampu melahirkan Muslim yang sempurna dari segi rohani dan jasmani.

Sementara itu adalah menjadi tanggungjawab umat islam untuk menjelaskan dengan lebih mendalam kepada masyarakat bukan Islam di Malaysia mengenai konsep halal dan haram makanan mengikut perspektif Islam yang sebenarnya.

Contohnya yang perlu diambil perhatian adalah punca dari mana makanan itu diperolehi (seperti daging yang digunakan). Di antara perkara pokok yang perlu dijelaskan:

1. Campuran bahan makanan juga wajar diberi perhatian sama ada ia bebas dari campuran alkohol atau minyak lemak babi.

2. Kebanyakan masyarakat bukan Islam menganggap hanya khinzir makanan yang diharamkan dalam Islam. Oleh itu mereka perlu dijelaskan mengenai haiwan lain yang haram dimakan seperti haiwan bertaring, haiwan yang hidup dua alam dan binatang yang jijik seperti cicak.

3. Kaedah penyembelihan haiwan juga perlu dijelaskan kepada masyarakat bukan Islam yang kebanyakannya tidak tahu konsep penyembelihan haiwan dalam Islam.

4. Peniaga bukan Islam juga perlu memastikan haiwan yang mereka beli di pasaran perlu disembelih oleh syarikat yang mendapat pengiktirafan halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sebelum dipasarkan.

5. Cara pengurusan makanan serta pemprosesannya perlu terhindar daripada sebarang najis atau bercampur dengan bahan haram di sisi Islam.

6. Ada restoran yang mempamerkan lambang halal, tetapi bahan makanannya dicampur dengan arak atau alkohol atau barang terlarang di sisi Islam. Ini berlaku di kebanyakan restoran serta hotel yang menggunakan khidmat tukang masak luar negara.

Demikian, sekali lagi nama HPA menjadi pilihan sebagai syarikat MLM yang konsisten dalam usahanya untuk menjadi pengeluar produk halal untuk umat islam di Malaysia dan InsyaAllah ke seluruh dunia suatu masa nanti.

Oleh itu mari kita bersama berniaga online hari ini kerana peluang yang disediakan oleh HPA adalah sangat luas yang boleh menghasilkan pulangan lumayan jika kita istiqamah berusaha.

Untuk memulakan kerjaya bisnes anda secara online (24jam sehari), daftar sebagai ahli di sini. Ingat semuanya secara online.


c) 2010 Copyright http://berniaga-online.blogspot.com

No comments:

PERCUMA Ebook Panduan Menjana RM10 Ribu Sebulan. Sila isi maklumat di bawah dan klik Submit

Multi Level Marketing Menurut Shariah

Multi Level Marketing Menurut Shariah
www.zaharuddin.net - Wednesday, 13 January 2010

Labels

10sen (1) 2.6 juta (1) 200 (1) 28sen (1) 3% (1) 400 (1) A (1) Abas (2) affiliate (2) ahli (1) Ahli Panel Syariah HPA (1) akaun (3) autopilot (3) autoresponder (8) Ayam Organik HPA (1) Azizi Ali (1) B (1) bank (1) baru (1) Benarkah Madu Asli HPA Itu Asli? (1) berguna (1) berniaga (3) berniaga online (1) bisnes (1) bonus (2) breadtech (1) broadcast (1) buat (2) buka (1) buku (1) cake (1) call (1) Celcom (1) client (1) daftar (1) data (1) database (1) DEC (2) despatch (1) Diabetes (1) duit (2) e-mail (2) email (1) Facebook (2) fast (1) fast track (1) follow up (1) free (1) game (3) games (1) Halal (1) hamka (2) hayat (1) hba718 (1) Hidap (1) HPA (1) Ianya Jumaat (TG Friday's) (1) idp (1) IM (1) info (1) internet (2) join (1) Jutawan (1) JV (1) kakjah (1) kali (1) Kandungan Coke (1) kelebihan (1) KFC - Haram dimakan..artikle ni amik dari JAKIM..i pun baru surf hari ni.. (1) khasiat (1) khidmat (1) kogama (1) Konsep Halal dan Haram (1) Kopi Radix (1) Lady Cheer -Pembersih Khas Untuk Wanita (1) laris (1) list (1) lumayan (1) mailing (1) Malaysia (1) Masak Sayur Campur Arak (1) Maxis (1) Mazelan (2) MazelanAbas (1) Menu Ramadan + Wine - Terima Kasih Tuhan (1) murah (1) No.1 (1) nomborsatu (1) Non- Halal Chocolates (1) office boy (1) online (8) online game (2) Open House: Pastikan Juadah Halal (1) overview (2) panduan (2) pelan (1) penajaan (2) pendaftaran (1) pendapatan (3) Penduduk (1) penjimatan (1) Pepsi Didakwa Penyebab Kanser (1) percuma (1) perkara (1) play (1) potensi (1) prepaid (2) promosi (1) puk (1) Radix Cola (1) rahsia (1) rate (2) rebate (1) Recognizing Malaysia Halal Logo (Cara Mengenal Logo Halal Malaysia) (1) RM10k (1) rm20 (2) RM20k (1) RM494 juta (1) rm50 (1) rm90 (1) rosanne (1) Sardin (1) Sasa (1) selepas (1) Seorang Sembelih 1000 Ekor Ayam Sehari (1) sepanjang (1) SGO (1) sifu (3) simkad (4) SMS (3) Syaza (1) teknik (2) terlajak (1) terlajak laris (1) testimoni (1) tiga (2) tindakan (1) tips (3) toneexcel (8) tool (1) track (1) trafficwave (6) TTTE (3) TuneTalk (3) tutorial (1) usd (1) utama (1) video (2) what gummy candies are made of ? (1) work hard (1) work smart (1) zombie (1)